آسیاب کردن گرده گل؛ کاری لازم یا بیهوده


آسیاب کردن گرده گل خوب است اما به شرطی که با آسیاب های خاصی که گرده را در حد نانو در می آورند آسیاب شود.خوشبختانه در سال های اخیر با فرهنگ سازی های انجام شده، افراد بیشتری برای استفاده از گرده گل تمایل پیدا کرده اند. گرده های خوشمزه ای که می توانند برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند و یا برای پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات به کار گرفته شوند. همچنین گرده گل در سال های اخیر به عنوان یک ماده انرژی زا بیشتر سر زبان ها افتاده است.
کاربرد بیشتر گرده زنبور عسل در زندگی افراد مختلف، شبهه های زیادی را ایجاد می کند. برای مثال بسیاری فکر می کنند که امکان مصرف گرده گل به صورت خوراکی وجود ندارد. برخی از افراد که عده ای از آن ها زنبوردار نیز هستند، بر این باورند که گرده گل قابل هضم در معده انسان نیست و به همین علت نباید این ماده ارزشمند را از کندو استخراج کرد. البته برخی دیگر نیز ایده هایی برای قابلیت هضم بیشتر گرده گل را مطرح می کنند.
یکی از ایده هایی که به ویژه در شبکه های اجتماعی بیشتر به چشم می خورد، ایده آسیاب کردن گرده گل برای شکستن دانه های ریز گرده است. این روش هم روشی صحیح و کاربردی و هم در عین حال روشی بی فایده است.

چرا آسیاب کردن گرده خوب است؟
آسیاب کردن گرده ایده ای است که نه در ایران بلکه در بسیاری از لابراتورهای معتبر دنیا مطرح و اجرایی شده است. پس راهکاری علمی و دارای پشتوانه تخصصی است. اما چرا بهتر است گرده گل آسیاب شود؟
همانطور که می دانید گرده گل ماده ای طبیعی است که توسط زنبور عسل تولید می شود. هر دانه گرده که ما آن را مشاهده می کنیم از هزاران گرده بسیار کوچک گل های مختلف تهیه شده که زنبور عسل آن ها را با آنزیم های بدن خود و مقداری عسل ترکیب و فشرده می کند. هر کدام از دانه های ریز گرده اگر از دیدگاه میکروسکوپی مورد بررسی قرار گیرند، حاوی پوسته ای بسیار نازک و درون مایه ای هستند که خواص اصلی گرده گل را در خود جای داده اند.
ایده آسیاب کردن گرده گل از اینجا به دست آمده که دانشمندان با بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که اسید معده انسان نمی تواند پوسته تمامی گرده های گل ها بشکند. البته این موضوع برای برخی از گرده ها صادق بوده و برای برخی از گرده های گل، کاملا برعکس آن به اثبات رسیده است. به همین علت این ایده مطرح شده که بهتر است گرده گل را آسیاب کنیم تا پوسته گرده ها شکسته شده و برای معده قابل هضم باشد.
در صورتی که تمامی پوسته های گرده شکسته شود، قطعا خواص بیشتری به انسان منتقل می شود. به ویژه برخی از گرده ها که به هیچ وجه قابل هضم در معده انسان نیستند، به این صورت قابل هضم شده و به درمان بیماری های مختلف کمک می کنند. اما سوال اینجاست که هر نوع آسیابی می تواند پوسته های گرده های مختلف را بشکند؟

ویژگی های آسیاب مناسب برای گرده گل
وقتی صحبت از آسیاب گرده گل به میان می آید، برخی به اشتباه فکر می کنند که باید با استفاده از آسیاب های خانگی یا صنعتی، قبل از مصرف گرده گل، آن را آسیاب کنیم. در بسیاری از کانال ها و پیج های فروش گرده گل نیز این موضوع دیده شده است. این در حالی است که آسیاب های خانگی و آسیاب های صنعتی به هیچ وجه توانایی شکستن پوسته های گرده گل را ندارند.
پوسته گرده در مقیاس میکروسکوپی قرار دارد. طبیعی است که یک آسیاب ساده نمی تواند آن را به پودر تبدیل کرده و پوسته را بشکند. منظور دانشمندان از آسیاب کردن گرده برای بهره بردن بیشتر از خواص گرده گل، آسیاب های بسیار خاص و گران قیمتی است که در مقیاس میکرو یا حتی نانو، مواد مختلف را آسیاب و پودر می کنند. چنین آسیاب هایی توانایی پودرسازی گرده گل را دارند.
تعداد این نوع آسیاب ها در ایران بسیار کم گزارش شده است. اگرچه برخی شرکت های دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت چنین دستگاهی شده اند؛ اما به دلیل قیمت بسیار بالا، خرید این دستگاه برای پودر کردن گرده گل توجیح اقتصادی ندارد. شاید اگر مصرف گرده گل در کشور بیش از این شود، برخی شرکت های بزرگ توانایی خرید چنین آسیاب های خاص را داشته و گرده گل پودر شده به بازار عرضه کنند.

آیا گرده گل های موجود خاصیتی ندارند؟
این سوالی است که به وفور از ما پرسیده می شود. جواب به این سوال این است که قطعا گرده گل های آسیاب نشده خواص فراوانی برای ما به همراه دارند. تمامی خواص علمی که دانشمندان تاکنون به آن اشاره کرده اند، مربوط به گرده گل آسیاب نشده است. خواصی مثل درمان پروستات، تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن و... همگی با مصرف گرده گل آسیاب نشده در دسترس ما انسان ها است.
با این حال مشخص است که اگر بتوانیم با دستگاه های خاص آسیاب نانو، گرده گل را به پودر تبدیل کنیم، قطعا خواص بیشتری به بدن ما می رسد. با این حال تا زمانی که به راحتی چنین محصولی در دسترس نیست، بهتر است از گرده گل های موجود در بازار که خواص بی نظیری برای ما انسان ها به همراه دارند استفاده کنیم.

 

آسیاب کردن گرده گل خوب است اما به شرطی که با آسیاب های خاصی که گرده را در حد نانو در می آورند آسیاب شود. خواص گرده گل آسیاب نشده به اندازه کافی برای بدن ما انسان ها مناسب است؛ اما اگر بتوانیم گرده گل آسیاب شده با ویژگی هایی که بیان کردیم مصرف کنیم، خواص بیشتری را به بدن خود منتقل می کنیم. فراموش نکنید که تنها برخی از گرده های گل توسط معده قابل هضم نیستند و بخش عمده ای از این گرده ها در معده هضم می شوند.